Pages: 1
#1 2011-09-22 11:15:11
- julity
- Member
- From: ~`Wonderland *
- Registered: 2010-02-06
- Posts: 746
Re: Съчинение разсъждение
Значи в този понеделник ще правим съчинение разсъждение, но понеже за него учихме в края на годината(6кл. сега съм 7ми) и то само 1 ден (смисъл прочетохме за него и нищо, дори не сме го правили)!! Таа..искам някой да ми обясни по-подробно какво значи и как се прави....а и попринцип почвам уроците по БЕЛ октомври ,а приятелките ми ходят вече и там ще им обяснат (аз не мога по-рано, защото съм на курсове) !! Много ви моляя някойй да ми помогне!!
Ааа.. и ако може да кажете вие в 7ми клас входното по БЕЛ съч.разсъждение ли ви беше и по коя тема !?!?
[img]http://prikachi.com/images/895/3800895I.gif[/img]
Offline
#2 2011-09-22 11:17:59
- poxleitner
- Member
- Registered: 2011-09-08
- Posts: 14,832
Re: Съчинение разсъждение
СХЕМА ЗА СЪЗДАВАНЕ НА СЪЧИНЕНИЕ РАЗСЪЖДЕНИЕ
(подробен вариант)
І Анализ на темата - заглавието (Разчитане на нейния смисъл)
1. Тема включва:
основен предмет - този, който се повтаря най-често
ключови думи - тези, които назовават нещата, действията, признаците и обстоятелствата, свързани с основния предмет и го отнасят към една предметна област - къде, кога, какво и как се случва с основния предмет (героя)
Примери за разчитане на тема:
Пример1
Да помогнеш на другия като забравиш за себе си (кой? - Вазовата героиня; основен предмет - баба Илийца; ключови думи - нейните качества - жертвоготовност, себеотрицание, родолюбие и милосърдие, проявени в труден момент - погром и свързания с него страх малодушие у другите).
Пример2
„Бяла лястовичка - мислеше си той. - Има ли я?“
Основен предмет - вярата в чудото и отношението към нея на Петър Моканина - Борбата между вярата и съмнението у Петър Моканина.(ключови думи - Петър Моканина, бяла лястовичка, вяра, съмнение)
Пример3
„Защо Вазов озаглавява своята повест „Немили - недраги“ (насоченост към авторовото послоние - какво ни казва чрез заглавието?)
Основен предмет - съдбата на хъшовете;
Ключови думи - „Немили - недраги“, безизходицата, страданието и мъченичеството на емигрантите в чуждата земя и освободена родина.
Пример4
- „Ох, хич не ми сгряваше сърцето туй „и в Америка е същото“(основен предмет - пътеписецът и неговата вътрешна реч; ключови думи - чувството на разочарование от американската действителност - корупция, отчуждение, задушаване на свободата от капитала) Пътеписецът мечтае за съвършено общество, а открива това, което познава от Европа)
ІІ Създаване на целенасочена, свързана с темата, теза (основно твърдение - нашето мнение по поставения в темата и разчетен от нас проблем)
Тема:Бяла лястовичка - мислеше си той. - Има ли я?
1. Задаване на въпроси към думите и словосъчетанията на разчетеното от нас заглавие (темата) и подреждане на отговорите в градация (по степен на важност според собствена преценка)
Пример:
· На кого са тези думи? - На Петър Моканина - обикновения добруджански овчар, през чийто поглед повествователят показва света в разказа.
· В кой момент от текста са произнесени и в какво е смисълът им? - Във финала на разказа (елемент от вътрешната реч на героя); момент от мълчаливия диалог за вярата, който героят води със самия себе сии със самия себе си.
· Защо Петър Моканина е раздвоен между вярата и съмнението? - Защото светът около него е връждебен и отчужден и сам не е намерил в него опори на вярата.
· Израз на какви човешки качества са тези думи? - На душевно благородство, отзвичивост към чуждото страдание, милосърдие.
2. Създаване на цялостен текст (абзац) на тезата от получените отговори
Пример:
„По жицата е един мълчалив диалог за вярата, който Йовковият герой Петър Моканина води със самия себе си. С фразата - „Бяла лястовичка - има ли я?“ - произнесени в края на разказа, добруджанският овчар търси отговор на въпроса има ли спасение във враждебния свят, който го обкръжава. И след като е дал от своята ненамерена вяра на болното момиче, той продължава мъчителния диалог, затова стават ли чудеса.
Чрез образа на мъдреца Петър Моканина творецът Йовков утвръждава идеята, че чудото е в душата на състрадателния, отзивчивия към чуждата болка човек, готов да даде от своята вяра дори когато сам не я е намерил. (За да проследи вътрешния диалог между вярата и съмнението, Йордан Йовков разчита на преживявянето, а не на сюжета).
ІІІ Изграждане на доказателствена част
1. Определяне на основни смислови моменти в изградената от нас теза
Пример:
І момент: Борбата между вярата и съмнението
ІІ момент: Идеята (посланието) на Йордан Йовков за символичния смисъл на бялата лястовица.
2. Отнасянето на смисловите моменти до текстовите структури, които ще наблюдаваме в текста (диалога, външната и вътрешната реч на героя, пейзажа, художествените детайли)
3. Изграждане на подтезите - конкретни, произлизащи от тезата, твърдения, които ще бъдат доказани чрез разсъждения върху художествен текст и онагледяване чрез текста.
Забележка: структура на литературното разсъждение:
І подтеза: Първо доказателство - онагледяващ пример (сбит преразказ; цитат); Второ доказателство - онагледяващ пример (сбит преразказ; цитат) ... извод - преход към следваща подтеза.
ІІ подтеза: Първо доказателство - онагледяващ пример (сбит преразказ; цитат); Второ доказателство - онагледяващ пример (сбит преразказ; цитат) ... извод - преход към следваща подтеза.
ІІІ подтеза: .....
Пример:
І подтеза: Ненамерило помощ в реалния свят, само с болката си, нещастното семейство на Гунчо тръгва да търси надежда в мистичната баля лястовица. Вместо чудната птичка то среща Петър Моканина и открива в него последната опора за своето спасение. Заедно с тъжния баща Петър Моканина извървява пътя на вярата, която търси в действителността и собствения си опит.
Доказателства:
а) диалог („Дохтори, като дохтори ...“ )
б) тъжният и неясен разказ на бащата за разболяването на момичето.
в) пейзаж - натежалата като броеница жица с черни лястовички („много, но все черни)
г)размишленията на Моканина за белите животни в природата
д) описание на болното момиче (стопено тяло, но млади, пълни с надежда, очи - като свещ)
Извод - преход: След като не намира доказателства за вярата в бялата лястовица в самотния и отчужден свят, Петър Моканина разбира, че надеждата, която вижда в очите на Нонка, се нуждае от неговата подкрепа, без той да има собствена вяра в чудото. Тогава Моканина прознася съдбовните думи: „Ще я видите чедо,... аз я видях.“
ІІ подтеза: С име, което означава камък и двусмислено прозвище (нечувствителен, но и добър човек) обикновеният добр. овчар се превръща в този, който трябва да даде вяра на болното момиче без самият той да я притежава (сходство с библейския свети Петър). Оказва се, че в този самотен свят единствената надежда за спасение (бялата лястовичка) е в благородството на човешкото сърце, в милосърдието и отзивчивостта.
Доказателства:
а) Моканина изслушва разказа на непознат.човек внимателно, с разбиране и такт (деликатни въпроси, обръщане на „ти“)
б) сам търси опори за вярата като приема чуждото нещастие като свое (в света около себе си)
в) подкрепя думите на бащата, че е видял лястовичката
Извод - преход: С чувствителното си сърце мъдрецът Петър Моканина осъзнава, че човешката вяра се нуждае от подкрепа и престъпва собствения си морален и християнски принцип - „Не лъжи!“ И след като изпраща самотната каручка Моканина продължава да мисли за случилото се и да терзае душата си с въпроса: „Бяла лястовичка... - Има ли я?“
ІV Създаване на увод и заключителна част
1. Увод - въвежда от темата към тезата(планира се последен, пише се първи в съчинението).
Пример:
В разказа „По жицата“ творецът Йордан Йовков поставя проблема за вярата и значението й за човешкия живот. Този проблем е видян през очите на Петър Моканина - обикновения овчар на Добруджа, който притежава рядкото човешко качество - да съпреживява като свое чуждото нещастие
2. Заключение - създава се като обобщение на вече заявените изводи - преходи към отделните подтези чрез смислово - синонимни изрази.
Пример:
Бялата лястовица е символ на доброто, на надеждата и вярата в смисъла на живота. Чрез образа на Петър Моканина писателят утвърждава хуманната идея, че чудото на спасението за човека е в другия човек. Това е отговорът на съдбовния въпрос, който човекът Петър Моканина си задава след срещата с болката и нещастието.
Sometimes bad boys aren't like the books.
Sometimes they're actually bad.
Offline
#3 2011-09-22 12:00:36
- Miriam4eTo
- Member
- Registered: 2010-02-15
- Posts: 207
Re: Съчинение разсъждение
Същност
Съчиненение Рсъждението е вид аргументивен текст , който се изучава по програмата за Основно Образувание . В него се анализира дадена тема или цяло произведение . То е най-сложният вид текст изучаващ се за Основни Образувание .
Структура
I.Увод
Въведителни думи , които може и да не се отнасят прако за самия текст .
II.Теза
Твърденията които изтъкваме за дадената тема , които имат своя клалификация :
-жанрови особености
-сюжет и композиция
-структорни елементи
-реторически фигури и тропи
За всяка трябва да се наблегне и да е добре изтъкната в тезата.
Важно : В тезата не трябва да се обосноваме нито да прилагаме цитати !
III.Изложение
Обосновяване на нещата изказани в тезата като всяко трябва да е прикрепено с доказателствен цитат от текста.
IV.Заключение
Заключителни думи , един от основните стилове е Заключението да е огледало на Тезата .
ДОПЪЛНИТЕЛНИ НЕЩА :
1. Само изложението може да е прикрепено с цитати.
2. Увода е на един Абзац (Параграф).
3.Тезата е на нов ред.
4.Всяко тезисно твърдение от Изложението е на нов ред.
5.Заключението е на нов ред.
6.При С.Р. е ВАЖНО да се използват литературни термини , богат речник и описателен похват.
7. Фактологичните грешки се наказват много строго
8. Пунктоационните и Правописни грешки не се наказват строго , но взимат от оценката
9. Структорните грешки се наказват строго
Offline
#4 2011-09-25 10:00:06
- julity
- Member
- From: ~`Wonderland *
- Registered: 2010-02-06
- Posts: 746
Re: Съчинение разсъждение
А вие за входно по БЕЛ правихте ли съчинение разсъждение и ако "Да" на кое произведение !? Моля ви кажете, защото ни е утре входното .
[img]http://prikachi.com/images/895/3800895I.gif[/img]
Offline
#5 2011-09-25 12:57:12
- kkalippso
- Member
- From: ~ ••• ~ При Карлсон на покрива
- Registered: 2011-09-08
- Posts: 1,707
Re: Съчинение разсъждение
Много хубаво са описали съчинението разсъждение потребителите преди мен, на кратко обаче трябва да имаш начало, главна част, и край. В зависимост от въпроса може да започнеш с поука, пословица, поговорка, цитат или др. Трябва да изразиш мнението си по темата с художествени думи, епитети, сравнения, а бе художествено. Края трябва да съдържа началото и главната част в няколко изречения, тоест обобщения ти отговор, но много внимавай в главната част, там е разковничето, защото там е обяснението на тезата ти. Много е важно да си написала всичко добре, защото идеята ти може да струва, но думите - не. Мен са ме учили така, но може и да греша. Надявам се да съм помогнала, а относно въпроса за входното ниво - учителката си избира дали да е съчинение разсъждение и какъв да е текста може и трансформиращ преразказ да е. Късмет.
"Истинската литература, която ни носи емоции и е в състояние да ни отведе в други светове е тази, която разказва история чрез словото, а не онази, която анализира авторовия замисъл при написването на историята. Художественият текст е като вицовете - ако трябва да се обяснява допълнително, значи не е достигнал целта си да бъде разбран само и единствено чрез съдържанието си."
---------------------------------------------- е казал някой, някога, някъде
Offline
#6 2011-09-25 14:12:34
- julity
- Member
- From: ~`Wonderland *
- Registered: 2010-02-06
- Posts: 746
Re: Съчинение разсъждение
Много хубаво са описали съчинението разсъждение потребителите преди мен, на кратко обаче трябва да имаш начало, главна част, и край. В зависимост от въпроса може да започнеш с поука, пословица, поговорка, цитат или др. Трябва да изразиш мнението си по темата с художествени думи, епитети, сравнения, а бе художествено. Края трябва да съдържа началото и главната част в няколко изречения, тоест обобщения ти отговор, но много внимавай в главната част, там е разковничето, защото там е обяснението на тезата ти. Много е важно да си написала всичко добре, защото идеята ти може да струва, но думите - не. Мен са ме учили така, но може и да греша. Надявам се да съм помогнала, а относно въпроса за входното ниво - учителката си избира дали да е съчинение разсъждение и какъв да е текста може и трансформиращ преразказ да е. Късмет.
мерси
и на предишните 2
[img]http://prikachi.com/images/895/3800895I.gif[/img]
Offline
Pages: 1