#1 2012-08-11 22:24:51

peshew
Member
From: minimalism
Registered: 2010-06-26
Posts: 109
Website

Re: История на електронната музика

От Детройт до Токио, през Франкфурт, техното означава нещо повече от музика, променящта света. То е набиращ сила международен език. Независимо от това как го харесвате - бавно или бързо, нежно или бясно, то е свят,който, както изглежда, няма измерения. Електроннта музика е претъпряла най - невероятни мутации по време на своето развитие през годините. И ако някой от вас си мисли, че тя е феномен последните няколко месеца, то време е тои да се отърси от позорното заблуждение: Всичко започва още през 1916....

Дадаистите

Годината е 1916. Анархистите Хуго Бале, Тристан Цера и Марсел Янко създават модернистично художествено - литературно движение "ДаДа" след първата им среща в кабаре "Волтер" в Цюрих. Движението търси нещо като "есенция на духа", пледира за свобода на изразяването и протест срещу Първата световна война, консерватизма на средната класа и моралната деградация на човечеството. Дадаистите обаче защитават и нещо друго: предаването и проповядването на идеи посредством звука вместо думи, като смятат, 4е този метод е много по-либерален и по-искрен. Искат със смесица то звуци да разрушат установените етнически и социални бариери. Дадаистите съдават музика, базирана изцяло върху новопоявилите се по това време индустриални звуци.Композиции на Курт Швитерс като "Anna Blume" /1919/ и "Ursonate" /1923/ в крайна сметка оформят основата на една от най-атрактивните и абстрактни музики на ХХ век. Вдъхновение от идеите на дадаистите черпи и и Луиджи Русоло, италиански футуристичен художник и композитор, който проектира машниа, произвеждаща шум . Така тои създава шумомодулаторите /"intonarumori"/ от 1912, инструменти, които се използват по-късно от гениални композитори като Игор Старвински, за да възпроизвеждат природните звуци на различни честоти . По това време заедно с дадаистите и "кръстникът на абстрактното изкуство", руският художник Василий Кандински. експерментира, като се опитва да изобрази звука чрез светлосенки, цветове и форми.

Ражда се синтезатора

1920. Руският електронен гениий Леон Теремин /Лев Теремин/ съзадава първия прототип на синтезатора, като използва електромагнитните вълни. Звукът се получава, без да се налага физически контакт с инструмента. Първият синтезатор "Теремин" създава различни тонове и звуци, които се произвеждат само от движенията на музиканта в пространството.

1960.Новите звуци

ХХ век принадлежи на т.нар. нови звуци.Нови Концепции /например композиране на математическата основа/ са предложени от Арнолд Шьонберг и Ерик Сати, машинни звуци от Луиджи Русоло и Маурицио Кагел и честотни генератори от Джон Кейдж. Всички те са преити с огромно въодушивление. Малко преди това, през 50-те години, Карлхайц Щокхаузен създава теорията за приложението на електронната музика. След изобретяването на електронното пиано през 1958 и първия аналогов синтезатор от 1965 модерни електронни инструменти започват шествието си из света на музиката. В края на 60-те години се появяват пионери като Уолтър Карлос, както и популярни банди - "Пинк Флойд", "Емерсън Лейк енд Палмър" и "Дъ Резидентс" . В Ню Йорк цяла колония от авангардисти, представени от хора като Филип Глас, започват да проповядват "естетиката на мелодичното и ритмитчното изразяване.

70-те години

Бележим ги с появата на стилове като соул, диско и фънк. Джорджо Мародер и досега се приема като пионера на просинтезаторската електронна и дискомузика. В същото време "хай енерджи" триумфира по гейклубовте, а музикални компании от Ню Йорк, като "Сал Соул" например, създават нечувана до този момент елетронна версия на стила госпъл. И изведнъж се появяват "Крафтверк". Смятат ги за бащи както на хип-хопа, така и на електронната музика. Те самите са нещо като мост между своето време и бъдещето. Годината е 1971, "Крафтверк" използват дръм машини и електронна концепция като основа за своята музика. Първите им неща, като "Aoutobahn" /1974/ и "The Man Machine" /1978/, стават електронна класика. Косморокерите от Берлин "Тинейджърийн Дрийм" много бързо се превръщат в поредните музикални експериментатори. Подобна амбиция завладява и Жан Мишел Жар, който я изразява с абсолютния си касоразбивач "Oxygene" от 1976. Паралeлно с това Сан Франциско, Алан Вега и Мартин Рев създават своята група"Сюисайд", която осигурява стабилна основа за по- нататъшното утвърждаване на електронната музика и нейния бум през 80-те години. После идва "новата вълна". Семената на "Крафтверк" вече са покълнали. В края на 70-те идват нови попълнения като "Хюмън Лийг" , "Ултравокс" , "Кабаре Волтер" , "Девоу" , "Йелоу Меджик Оркестра" , "Симпъл Майндс" , "Джой Девижъл" , "Пер Убю" , "Ню Ордър" , "Оркестрал Манувърс ин дъ Дарк" и "Гари Нюмън " /"Карс"/. Всичките те оглавяват топлистите.

И ето ги 80-те

Острите звуци на диското от 70-те години са пренесени на
Раждат се първите нюйоркски амерканския източен бряг .
клубни хитове. Тони Хъмфрис и Дейвид Моралес се превръщат
в истински звези - диджеи, а клуб "Перъдайс Геридж" се
оакзва най-популярното място в големия град. В същото време
Франки Нъкълс успява да се установи като диджей в
"Уеърхауз" в Чикаго, а Фарали Кийт основава диджейската
фирма "Хот Микс 5". В Детройт основателят на "Сайботрон" -
Хуан Аткинс, продуцира своето първо електро.....

НАЙ-ПОПУЛЯРНИТЕ ТЕХНО МЕСТА В СВЕТА

Детройт, Ибиза, Глазгоу, Берлин, Франкфурт, Уинсдор, Токио, Бруклин, Стокхолм, Арктическия кръг и през последните години в България.

Техно Речник

ЕМБИЪНТ - Личното "чил аут" изобретение на Брайън Ино от 70-те години е подхванато и популяризирано през 90-те години от т.нар. диджеи и рейвъри експериментатори като Докотор Алекс Патерсън от "Ди Орб".

ЧИЛ АУТ - Върховно усещане, изживяване, стил в техното.

ЕМБИЪНТ ДЖАНГЪЛ - Бягство извън границите на музиката. Най-силно изразено е присъствието му сред дръм анд бейс поколението.

ХАЙ ЕНЕРДЖИ - Химново гей диско. Превръща се почти в религия на хомосексуалистите. Хай енерджи служи по-късно за вдъхновение и на продуцентското трио-Сток, Айткън и Уотър Мен, които дават на музиклната индсутрия изключително качествени изпълнители.

ИНДЪСТРИЪЛ - Бандите, които проповядват стила, се обявават за футуристи и анархисти, разкъсвайки всякакви музикални вериги и създавайки несъществуваща до появяването им музика.

НЮ УЕЙВ - Нещо като втора серия или продължение на историята на пънк революцията, само е че много по-мелодраматично и нежно. Новата вълна принадлежи на 80-те години популярната музика.

НЮ РОМЕНТИКС - За първи път от 60-те години насам става модерно да си представител на по-висшата класа. Съвсем скоро почти всички тийнейджъри заприличват на "дендита" от ХVIII век, докато слушат в междучасията си групи като "Спандау Балей" и "Ей Би Си".

СИНТ ПОП - За първи път е популяризиран от проекта на Гари Нюман - "Карс" , в последствие с пропагандата му много добре се справят и "Орекстрал Манувърс ин дъ Дарк". Винс Кларк дава много на синт попа, посвещавайки му цели три проекта - "Депеш Мод", "Язу" и "Ирейджър".

ТЕХНО - Корените на техното се крият в Детройт. Основни виновници: Дерик Мей, Кевин Сондерсън и Хуан Аткинс, които под влиянието на "Крафтверкю" създават своята музика, само че далеч по-хипнотична, особено след навлизането на чикагския хаус. Днес терминът се свързва главно с електронната клубна музика.

ХИП ХАУС - Фюжън с рап ритми и хаус бийтове. Възниква през 1986. Основни мисионери - "Африка Бамбаата", които правят така, че рап и хаус музиката да се слеят в едно цяло.

ИТАЛО ХАУС - Преобладаващо пиано, америкаснки вокали и итало хаус звук. Цялата тази комбинация води до появяването на изключително силни неща в края на 80-те и началото на 90-те години. "Ride on Time" на "Блек Бокс". Грандиозен успех и на проекта "Капела". Появяват се нови компании като "Ролинг тюн" и "Прогресив" , които следят и подкрепят развитието на напълно конкуретноспособния италиано хаус ренесанс.

ДЪБ - Отнемете на регето всичко освен барабаните и бас линията и получавате основната формула на дъб. Прибавете ехо китари и всякакви парливи звукови ефекти. Дъб е едно от вдъхновенията на ранния рап.

ДЖИНГЪЛ И НЮ БИЙТ - Микс между Деторйт техно и юроденс.

ГОА ТРАНС - 60-те години, областа Гоа в Индия. Най-ранните прояви на гоа транс са още в музиката на популярни банди като "Пинк Флойд". После китарите напълно отстъпват пред набиращите скорост електронни звуци.

ЕЛЕКТРО ФЪНК - Нещо като замяна на дискоидолите с роботи. Един от най-ярките представители - Принс. Легенди са и "Африка Бамбаата".

БРУКЛИН - Манхатън си има диското, Бронкс - хип-хоп, а Джърси - геридж музиката. Но откаря на 80-те Бруклин се превръща в дом на техното в Ню Йорк, а негови мисионери са Джоуи Балтрам, Франки Боунс, Деймънд Уайлд, Адам Екс и други...

ДЕТРОЙТ - Град вдъхновител на много днешни техно артисти.

БИЙТ - Основна единца за ритъм. Ритъмът определя стиловете в техното.

ЛЕЙБЪЛ - Звукозаписна фирма. В електронната музика съществуват хиляди известни и по-малко известни, водещи и независми лейбъли.

СЕМПЪЛ - Момент от друга песен, който творецът взима и преработва, като създава нещо съвсем различно. Могат да се взимат както вокали, така и мелодии.


Стилове в музиката

HOUSE музиката произлиза от Диското.

То беше вече на десет години когато първите електронни парчета започнаха да се появяват от Чикаго и през това време пострада от безмилостна комерсиална експлоатация, расови и сексуални предразсъдъци които предизвикаха кампания 'Диското е скапано'. Диското накрая се срути под тежеста на хиляди глупави, фалшиви и лигави поп-песнички... под тежеста на стремително увеличаващ се брои на песни които просто не бяха добри... Но подземната сцена вече бе започнала да развива нов стил, нова денс музика, която е по-дълбока, по-малко поп-ориентирана, по-сурова, по-добре направена да кара хората да танцуват... нова музика със истински, неподправени чуства и емоции... Но не беше само американска музика в основата на хауса. Европейска музика, като английския електронен поп на Depeche Mode, Soft Cell и ранните диско базирами звуци на Giorgio Moroder, Klein & MBO и хиляди италиански продукции бяха с огромна популярност в Ню Йорк и Чикаго. Причината за тази популярност бяха два клуба които едновременно разбиха бариерите на расова и полова принадлежност, два клуба които станаха легенда във денс музиката - "The Warehouse" ("Складът"), разположен във индустриалната зона на "the windy sity" Чикаго. И "Paradise Garage" в Ню Йорк. До тогава, правилото било Черни, Бели, Латиноамериканци и Гейове да са отделно едни от друг, но във 'the Warehouse', отворен през 1977 и 'the Garage', имало значение само музиката А тя варирала според клиентелата - r'n'b базирана черна денс музика, хип-хоп, соул, диско и горепосочените неща. Тези бяха местата, където се появи и разви нова музика която бе наречена според клубовете - хаус и гараж. За хаус музиката всички хора са равни независимо от расовата принадлежност, от сексуалните предпочитания. Такова нещо дотогава не е имало. Всеки музикален стил е бил за определен кръг хора. Новата музика разбива тези стари схващания. Това е музика са всички. Затова се казва че хауса е универсален език. Затова хаус феновете, а оттам и всички електронни слушатели са против расизма, фашизма, деленето на хора по цвят на кожата и т.н.
Пионерите на новото начинание както при хип-хопа са отново ди-джеи, които с внимателното миксиране на инструментални части от старите диско-хитове, нов евро-бийт поп и синтезиран ритъм и перкусия собствено производство постигат нова и нечувана до момента амалгама от високо-енергийни звуци. Първите ди-джеи, които започват да продуцират собствена хаус-музика, вместо да адаптират познати хитове са Marshall Jeferson, Adonis, Farley "Jackmaster" Funk и Tod Terry. В създаването на новия звук трябва да се отбележи и ролята на техниката и специално на синтезаторните модули на Roland 808 и 909, звуците от които практически са в основата на парчетата. Всички признават новия стил, когато парчето на Steve Hurley "Jack Your Body" без никаква подкрепа от радиостанциите става номер 1 в Америка, а по-късно и в Англия. Стилът показва невероятна гъвкавост и необятни възможности за развитие и бързо се появяват всевъзможни нови стилове.

::Определение::

Хаус музиката е почти винаги инструментална, често пъти минималистична и хипнотична. На скорост до 135 bpm със цифрово модулирани пиано семпли и семплирани често 'ъплифтинг' соул вокали. Забелязва се суровост, която липсва на лигавото диско. Ярки и красиви пейзажи и прости, но запомнящи се мелодии. Изключително добре напасната за атмосферата на клубовете.

::Стилове::

::Deep House:: - излязъл е през 1987 пак от Чикаго. Има дълбок, сложен, тъмен, психеделичен звук, които поражда странни, почти наркотични образи. Минималистични, репетивни, безвокални хармонии. Хипнотичен ефект. Второто поколение хаус вероятно е вдъхновено както и ейсида от международния успех на песента на Phuture "Acid Trax", огромно влиятелен запис, които улавя крайния дух на най-горещия последовател на хаус сцената - хардкор танцьора във Чикаго, които еxпериментира със LSD, ейсид психеделия и нови наркотици като Екстази.

::Acid House:: - повече информация тук

::Dream House:: - термина е използван за пръв път от италианския DJ Gianni Parrini в края на 1993. Отделя като самостоятелен стил след широкото разпространение на сингъла на Robert Miles 'Children'.
Дрийм хауса е еволюирал от Транса, използват се леки, мелодични звуци и характерни енергийни, епични, емоционални синтезатори и пиано семпли създаващи "мечтателна" атмосфера. Понякога има вокали, които са нежни и женски. 125-142 bpm
Примери:
Robert Miles "Dreamland"
DJ Dado "The Album"
Various "Dream Dance 1, 2"

::Garage:: - произлиза от легендарния клуб 'the Paradise Garage'. Ню-Йоркска версия на хауса, много вокал ориентиран, доста 'hi-hat' (чинел) звуци. Почти госпълни вокали дават емоция на тази топла и душевна електронна музика. Близост със диското, много органично и соул чуство. 120-128 bpm

::Speedgarage:: - Armand Van Helden се сочи за негов основател. Комбинация от хаус ритми със дълбока, масивна бас линия взета от джънгъл музиката. Семплирани соул вокали. Еволюирал е от Гараж. Развит в Англия, често е наричан UK или Underground Garage. 125-138 bpm

::Vocal house:: - вместо семплирани се използват живо изпълнени вокали и пеене

::Euro House:: - истинския комерсиален хаус беше направен в Европа. От Германия, Белгия, Швеция, Холандия наизскачаха чарт килъри (лигави) както тези на Snap, 2 Unlimited, Capella, които се мотаеха в класациите много години (@!#$ you,euro). Женски вокали със мъжки рап. 120-140 bpm

::New Beat / New House:: - това е нов хаус от 1996 г. резултат от експериментирането на хаус ди-джеите. Нови ритъм-линии, нов бас, нов подход. Най-известни в стила са Daft Punk. Тяхната музика има основно хаус ритъм и звучене, но не е чикагски хаус. Не е и диско. Техно-фънк-диско-хаус може да бъде някакво определение. Но най-вярното е просто New Beat

::Tribal House:: - особен вид хaус, имитиращ перкусията на партитата на първобитните хора. Барабаните са наложени един върхи друг и имат типичен "племенен" звук. Ако сте чували тъпаните на негрите от Африка, ще ви стане ясно. Минималистичен, монотонен и сух племенен бийт. Семплирани афро-ритми. Основното в трайбъла са барабаните, почти няма синтезатори. Стила се разви във Tribal Techno

::Freestyle:: - хаус със латиноамерикански и диско семпли, богати латино перкусии. Лигаво

::Progressive House:: - прогресивния хаус се прави най-много в Америка. Смес от транс, детройтско техно и ейсид хаус - характеризиран от Josh Wink

::Stadium House:: - поражда "стадионна" атмосфера, чрез ехтящи вокали и клавиатури, бумтящ бас, семпли от ревящи екзалтирани тълпи. Например The KLF, Scooter


::Club House:: - от 1990 хауса проби в Европа. Дискотеките от тогава се наричат клубове и наи-популярната музика в тях се нарича 'клуб'. Основно това е европейски вариант на американския хаус, само че е "захаросан" създаден не да бъде музика за ъндърграунда, а със единствена цел да накара хората на танцуват. Премахнати са всички сложни, абстрактни и сурови ритми на оригиналня хаус, вокала звучи "сладко" подобно на диско. До 140 бийта с прост ритъм, опростена аранжировка и релаксираща мелодия

::Groove:: - хип-хоп ритъм и рапиращ вокал, набляга се на особен емоционален "задълбаващ" грууви бийт. Пример: C&C Music Factory, Dee Lite

::Hip-House:: - кръстоска между хип-хоп и хаус. Най-ярки и маниашки представители на стила са Freestylers

::Acid Jazz:: - да не се греши, тук няма нищо като "ейсид" във ейсид джаза. Всъщност това са джаз рифове със не семплирани, а изсвирени на живо инструменти, фънки хип-хоп или хаус бийтове и ритми, 80 do 126 bpm

::Нови модерни, Techno-House стилове::

::Minimal House:: - един от най-новите (от 1998) и авангардни стилове хаус. Константно монотонен ритъм, зациклени (луупнати) семпли и ефекти. Do 140 bpm

::Tech-house:: - чисто нов стил (от 1998). Хаус ритъм със техно звуци и влияние. Ново съвременно вдъхновение. Безвокален, без човешко присъствие в музиката

::Deep Tech-house:: - технологично, дълбоко психеделично, атмосферно внушение


Image

Frankie Knuckles обяснява какво е хаус музиката

Нюйоркчанина Frankie Knuckles е изиграл важна роля като диджей в развитието на хаус музиката през 1980-та и е помогнал за нейното популяризиране през 1990-та година със своите продуцентски и ремиксаторски способности. Frankie е считан за пионер на денс музиката и е провъзгласен за "The Godfather Of House" заради своята роля в създаването на модерната денс и диджей култура. Ето и неговите обяснения за това какво преставлява хаус музиката.

"Е, след толкова много години не мога да повярвам, че трябва да отговарям на този въпрос. Преди няколко години не бих отговорил на въпроса Какво е хаус музиката. Въпреки това продължавам да получавам имейли с подобни въпроси. Надявам се, че това ще е последният път, когато обяснявам какво е за мен хаус музиката. Може би ще е най-добре да обясня какво представлява сърцето на музиката, която аз представям. Съмнявам се обаче, че много хора ще прочетат това. Повечето младежи се прибират вечерите и ако четат нещо то е рекламните афиши с партитата, залепени над улицата. Възможно е да бъркам и ако е така - извинявайте. Да, началото на хаус музиката бе в малък чикагски клуб, в който аз бях партньор и който бе наречен The Warehouse. Но според моето лично мнение не името на клуба беше виновно за раждането на този феномен. Имаше много диджеи като мен, които се опитваха да се задържат в The Warehouse и които не спираха да обикалят Америка. Редактираха се стари парчета за да им се даде нов живот, тъй като по това време нямаше нови парчета. Процесът беше нещо подобно на това да слагаш нова боя на къщата си за да изглежда по-добре. DJ Mandrill правеше това във Вашингтън, David Todd във Филаделфия, Morales в Бруклин и много други. Просто индустрията беше в такъв момент, в който отчаяно се нуждаеше от нещо ново. Нов фокус. Нова посока. А Чикаго беше град, в който не бяха изследвани възможностите за развитие на музикално ниво. Тогава Чикаго беше известен с това, че е месторождението на Ал Капоне. Парчетата на Jamie Principle "Your Love" и "Baby wants to ride" както и това на Marshall Jefferson "Move your body" разнесоха хаус музиката навсякъде. Първо през Великобритания, Европа и Азия. И основите бяха построени. Основите на това, което днес наричаме хаус музика. Всичко, което трябва да направиш е да преслушаш тези три парчета и ще чуеш всичко важно за хаус музиката. Нюанси със силни послания за надежда и вяра, подкрепени от госпел тонове. Всичко това комбинирано с ранната електронна музика от стила на Kraftwerk, Prince и Bowie. Не всичко от това, което пусках в The Warehouse беше енергично като днешната хаус музика. Музиката ми варираше между фънки стила на James Brown "Sex Machine" и Sylvester "Mighty real". Най-важното по онова време беше мелодиите да остават за по-дълго в главите на слушателите. Веднага след като чуеха някое страхотно парче феновете бягаха към музикалните магазини за да го преслушат отново или за да го купят. Хаус музиката еволюира дотолкова, че не се учудвам, когато видя някой, който да не знае какво е хаус музика. Мисля, че е страхотно това, което постигнаха технологиите за нас диджеите. Новостите ни позволяват да разширим креативноста си. Но повечето диджеи се ограничават като минават директно на най-новото и най-модерното. За огромна част от тях песента не значи нищо. Само техните тракове са важни. Това е толкова арогантно! А всеки от тях има песен в сърцето си. Всички ние носим някаква мелодия с нас всеки ден, навсякъде. И ако успееш да предадеш част от тази мелодия на повече хора това е чудесно. Ние диджеите се чувстваме точно така. С всяко усилие идва нова възможност за постигане на нови неща. Въпреки че обичам да пускам навсякъде по света се чувствам най-добре, когато съм си вкъщи в Ню Йорк, когато съм в Лондон, Чикаго или Сан Франциско. Но не мога да събера тридесет и пет години опит и диджействане в двучасов сет. Трябва ти цяла вечер поне за да се опиташ. Може би ще си кажете, че съм нещо като стар локомотив, изправен пред влакът стрела. Така че за следващият път, когато някой ви запита Какво е хаус музиката се опитайте да си спомните следното: хаус музиката е много повече от това, което чувате в момента от любимият си диджей. В цялато това усещане има замесена музикална история на хаус музиката. Винаги може да се разтапяте на електро звуците или да се наслаждавате на техно стила. Но ако искате да направите кариера в музикалния бизнес или просто искате да се насладите на звука, просто слушайте някои от по-известните певци, фънк групи или хорове от последните четиридесет години. Тогава може да получите усещане за това какво е наистина хаус музиката. Но само ако наистина искате да разберете.


ходяяя , и като на сън - скитам се !

Offline

#2 2012-08-12 13:06:46

krisinka_pufinka
Member
From: Dubaii ^.^
Registered: 2010-09-06
Posts: 7,240

Re: История на електронната музика

Не можах да го дочета иначе е интересно


[list=*]
[*]“Добре е да имаш пари и нещата, които можеш
да си купиш с тях, но също е добре, от
време на време да се уверяваш, че не
си загубил нещата, които не могат да се
купят с пари.”
[/*]
[/list]

Offline

#3 2012-08-26 02:31:39

bez_kontrol
Member
From: "P" to the "L" to the "D"
Registered: 2009-02-17
Posts: 5,063

Re: История на електронната музика

Изключително интересно. (y)


Прекарваме живота си, борейки се да задържим нещата, които ценим най-много...
Хората и нещата, без които вярваме, че не бихме съществували.

Offline

#4 2012-10-24 19:01:25

marleyandme
Member
Registered: 2012-03-21
Posts: 17,286

Re: История на електронната музика

Изключително интересно. (y)

(y)


[list=*]
[*][img]http://prikachi.com/images/705/8087705D.jpg[/img][/*]
[/list]

Offline

Харесайте страницата ни във Facebook

Вижте най-харесваните снимки, статии и албуми директно чрез Facebook